Czym jest elektroniczny obieg dokumentów?

Elektroniczny obieg dokumentów cieszy się w ostatnim czasie niemałą popularnością. Ten sztandarowy przykład wykorzystania nowoczesnych technologii w biznesie nie jest chwilowym i nic nieznaczącym trendem, a faktycznym przełomem w funkcjonowaniu wielu firm. Czy przełom nie jest w tym przypadku stwierdzeniem nad wyraz? Z całą pewnością nie, zwłaszcza biorąc pod uwagę to, jak jego wprowadzenie przekłada się na firmowe zyski i efektywność działań. EOD to narzędzie do sprawnego zarządzania dokumentacją w przedsiębiorstwach o różnej wielkości i różnym charakterze działalności. Umożliwia wyeliminowanie dokumentów w wersji papierowej i wymianę na ich zdigitalizowaną, czyli elektroniczną wersję.

System do elektronicznego obiegu dokumentów gwarantuje tworzenie, rejestrację, indeksowanie, archiwizację i przekazywanie dokumentacji, dzięki czemu kluczowe procesy mogą zostać zautomatyzowane. Przedsiębiorstwo zyskuje szybszy i dużo sprawniejszy w porównaniu z papierowym obieg dokumentów i dostęp do danych. Do tego dochodzi również bieżący monitoring dokumentacji oraz większe bezpieczeństwo. Usprawnienie procesowania dokumentów oraz obniżenie kosztów związanych m.in. z drukiem, czy przekazywaniem papierowej dokumentacji zapewnia firmie zyski i zwiększa produktywność. Jeżeli chodzi o elektroniczny obieg dokumentów, wady i zalety nie są proporcjonalne, warto jednak poznać ewentualne minusy tego rozwiązania.

shutterstock_2007161291-min.jpg [82.96 KB]

Wady elektronicznego obiegu dokumentów

Biorąc pod uwagę tak często wymieniane korzyści związane z wprowadzeniem EOD, naturalnie pojawia się również pytanie o wady elektronicznego obiegu dokumentów. Jak każde rozwiązanie, również i to może mieć pewne minusy, wiążą się one jednak w dużej mierze z podejściem do zmian i przygotowaniem do tego całego zespołu. Czy można mówić więc o wadach EOD? I tak i nie, może być on bowiem nieefektywny, ale ta nieefektywność wynika na ogół z dobrania nieodpowiedniego dostawcy systemu lub nieprzygotowania pracowników na tak dużą zmianę.

W związku z tym można spotkać się z sytuacją, w której zespół lub jego część nadal będzie funkcjonowała zgodnie ze starymi schematami i pracowała na papierowych wersjach dokumentów, nie będzie potrafiła zastosować się do wprowadzonych zmian również w zakresie m.in. archiwizacji i katalogowania dokumentów. Z kolei źle dobrany system to ryzyko niedostosowania rozwiązania do indywidualnych wymagań przedsiębiorstwa, co nie tylko nie polepszy wyników firmy, ale wzbudzi ogromną frustrację wśród całego zespołu.



Zobacz inne artykuły


 

Cyfrowa transformacja
Twojej firmy zaczyna się teraz

Chcesz otrzymać wycenę, zobaczyć LOGITO od środka lub porozmawiać
na temat technologii low-code?

Skontaktuj się z nami w dowolny sposób, a my odpowiemy na każde Twoje pytanie. Jeśli
będziesz potrzebować więcej informacji, zaproponujemy bezpłatną konsultację, podczas której
zaprezentujemy Ci demo naszej platformy dnia roboczego.

Lubimy przyspieszać każdy proces, dlatego odpowiemy na Twoją wiadomość w ciągu
najbliższego dnia roboczego.


Napisz do nas lub skorzystaj z formularza

zapytanie@logito.pl

 


Logito w liczbach

+20 lat doswiadczenia_orange+20 lat doświadczenia

+100 wdrożeń_orange+100 wdrożeń

+37 k użytkowników_orange+37 000 użytkowników

+18 mln dokumentów_orange+18 mln dokumentów

+800 procesów_orange+800 procesów

Wypełnij formularz

*pole obowiązkowe

Elektroniczna ewidencja urlopów – jak nią sprawnie zarządzać?

19 grudnia 2024
shutterstock_2464115063 (1).webp

Urlop wypoczynkowy, na żądanie, bezpłatny, okolicznościowy, rodzicielski czy wychowawczy… jak zapanować nad urlopowym rozgardiaszem nie tylko podczas sezonu wakacyjnego?

arrow-long-right

Nowelizacja ustawy - okres przejściowy w systemie e-Doręczeń do końca 2025 roku

11 grudnia 2024
eDoreczenia blog.webp

Prezydent RP podpisał nowelizację ustawy o doręczeniach elektronicznych, która wprowadza istotne zmiany w procesie wdrażania systemu e-Doręczeń w podmiotach publicznych.

arrow-long-right

Zmiany i wyzwania w KSeF – jak przygotować się na rok 2026?

27 listopada 2024
ksef.jpg

Rząd opublikował niedawno założenia nowelizacji ustawy VAT, w tym odroczenie o dodatkowe pół roku terminu na dostosowanie się do niektórych wymogów KSeF. Jak w takim razie przygotować się na obowiązkowe wdrożenie e-Faktur w 2026 roku?