Praktycznie każda firma posiada i przechowuje umowy z dostawcami i odbiorcami. Bardzo często konieczne jest bieżące sprawdzanie zapisów poszczególnych umów w celu prawidłowej realizacji danego zlecenia. Im większa firma, tym więcej tego typu dokumentów. Zapanowanie nad nimi wymaga odpowiedniej organizacji.
Moduł „Zarządzanie umowami” umożliwia przede wszystkim elektroniczną archiwizację umów wraz z udzieleniem dostępu do nich właściwym osobom. W ten sposób można przydzielić daną umowę osobom odpowiedzialnym za jej realizację. To jednak nie wszystko. Sprawdź jakie inne funkcje posiada LOGITO i jak wykorzystasz je w swojej codziennej pracy.
Kontroluj i opiniuj umowy bez opóźnień
W ramach modelowania procesów biznesowych, system LOGITO dba o to, aby ułatwić czynności w obiegu dla pracowników na takich etapach jak weryfikacja merytoryczna kontraktów.
Aby weryfikować czy proces weryfikacji umowy przebiega prawidłowo, możemy wykorzystać w systemie:
- utworzyć rolę: opiekun umowy,
- grupę akceptantów,
- powiadomienia do uczestników obiegu umowy.
Jednym z tych bardziej zaawansowanych elementów, jest udostępnienie mechanizmu równoległej akceptacji oraz opiniowania. Może ona przyjąć w systemie 2 warianty:
- wszyscy akceptanci / osoby opiniujące muszą zatwierdzić umowę, lub
- jedna z osób z grupy powinna zaakceptować dokument umowy.
Zaletą akceptacji w takiej formie jest możliwość przekazania umowy dalej w jej obiegu, bez konieczności oczekiwania czy też nieobecności jednego z członków zespołu.
Edytuj umowę bezpośrednio z systemu LOGITO
Podmiana plików i kontrolowanie czy dana wersja umowy nie powinna być częścią tak istotnego procesu jak opiniowanie.
Aby wyeliminować przesłanie błędnej lub poprzedniej wersji pliku umowy, w systemie LOGITO wystarczy wprowadzić plik – zaledwie jeden raz.
Edycja umowy działa zarówno gdy:
- korzystamy z gotowego szablonu umowy (Word), czy
- otrzymujemy szablon umowy od Kontrahenta.
W celu usprawnienia procesu opiniowania, na który składa się również edycja dokumentu, w tym wprowadzenie poprawek do umowy, zaprojektowaliśmy specjalną wtyczkę do popularnego programu biurowego MS Word.
W systemie LOGITO, tuż obok metryki umowy oraz podglądu pliku w PDF, użytkownicy w prosty sposób mogą od razu przejść do edycji umowy – pod warunkiem, że mają ku temu odpowiednie uprawnienia i/lub są uczestnikami obiegu umowy.
Organizuj i zarządzaj umowami według potrzeb
Dlaczego organizacja i zarządzanie umowami jest takie ważne? Umowy papierowe to ryzyko – zniszczenia i zgubienia. Wiele firm uznało, że nadszedł czas, aby zrezygnować z papierowych umów na rzecz ich bardziej komfortowych odpowiedników – elektronicznych umów.
Rejestry umów to jedno z rozwiązań, które zastosowaliśmy, aby zarządzanie umowami było jeszcze prostsze i o wiele bardziej komfortowe dla użytkowników systemu. Rejestr, czy też lista lub wykaz, służy do organizacji dokumentów w grupy np. według kategorii dokumentów.
Zastosowanie rejestru w formie papierowej narzuca nam jednak wiele ograniczeń. Wydrukowany już dokument pozbawia nas elastyczności: nie możemy go edytować ani tworzyć zestawień danych, np. które z umów obowiązują, a które wygasły. Każdą pozycję w rejestrze musimy traktować indywidualnie, przepisywać, po to aby stworzyć kolejne zestawienie.
W przypadku rejestru elektronicznego w systemie LOGITO, odzyskujemy elastyczność, ale i czas. Co więcej, rejestr jest interaktywny – co oznacza, że nie tylko możemy przeglądać dany wykaz, ale korzystać z innych jego funkcji.
Moduły Umowy jest to tak naprawdę Rejestr wszystkich umów w organizacji. Dzięki kategoryzacji dokumentów w grupy (tworząc dla nich odpowiednie rejestry) nasze pole do manewru w ramach organizacji, szybkiego pozyskiwania informacji, ale i analizy danych zyskuje nową wartość.
W zależności od potrzeb, możemy tworzyć nieograniczoną liczbę rejestrów. Najczęstszym podziałem, jakim posługują się firmy są: umowy z dostawcami czy umowy z kontrahentami. Tymczasem, umowy możemy podzielić też na świadczenie usług czy wykonania danego produktu.
Warto również wspomnieć, że dla każdego rejestru – metryka dokumentu umowy może zostać dostosowana do potrzeb, co sprawia, że zyskujemy jeszcze więcej czasu na lepsze zarządzanie relacjami biznesowymi.
Błyskawicznie wyszukuj szczegóły umów
Do platformy LOGITO DMS zaimplementowaliśmy narzędzia, które wspierają codzienną pracę związaną z pozyskiwaniem informacji ze zeskanowanych umów. Nasi klienci najczęściej decydują się na:
- Funkcję OCR (rozpoznawanie tekstu ze zeskanowanego dokumentu). Dzięki niej cała treść z papierowej umowy trafi w formie cyfrowej do systemu i zyskasz możliwość przeszukiwania nie tylko po wprowadzonych meta danych, ale i po treści dokumentów.
- Kody kreskowe – naklejasz jedną naklejkę z kodem kreskowym na pierwszej stronie dokumentu przeznaczonego do zeskanowania. Uruchamiasz urządzenie skanujące, a umowa już znajduje się w cyfrowym rejestrze umów. Wystarczy po prostu przypisać ją np. do klienta i gotowe. Dzięki kodom kreskowym skanowanie seryjne oraz odnajdywanie umów będzie prostsze niż kiedykolwiek.
- Zaawansowane wyszukiwanie - umożliwia sprawne i wydajne przeszukiwanie zbiorów danych według kryteriów określonych przez użytkownika. Może on skorzystać z filtrów domyślnych np. statusu umowy (obowiązująca, zakończona, rozwiązana) lub utworzyć własne - opiekun umowy. Dzięki temu będzie mógł wyświetlać umowy przypisane do danej osoby.
Strategicznie zaplanuj każdy proces
Każdy proces w firmie można zaprojektować, ale potrzebować będziesz odpowiedniej strategii, holistycznego podejścia oraz narzędzi. To wszystko zapewnią Ci nasi Specjaliści w połączeniu z komponentem Procesy. Jest to kreator procesów, który wykorzystuje połączenie dwóch elementów: diagramów BPMN oraz technologii low-code. Dzięki diagramom przedstawisz etapy dla obiegu umowy, natomiast z pomocą low-code (programowania, a tak naprawdę konfiguracji) uruchomisz w firmie optymalny proces obiegu dokumentu.
Moduł jest równocześnie narzędziem, które pozwoli Ci:
- Zaprojektować zarówno proste, jak bardziej złożone modele dla procesów biznesowych przepływu umów wewnątrz organizacji, uwzględniając jej politykę,
- Zdefiniować dostęp do nich oraz rolę pracowników firmy w danym procesie,
- Opracować dystrybucję umów, jako część Elektronicznego Obiegu Dokumentów (EOD),
- Zweryfikować poprawność działania tych procesów: przebiegu dokumentacji, informacji oraz workflow (przepływu pracy),
- Wykorzystać narzędzia monitorujące ścieżki przekazywania umów,
- Formułować wnioski na podstawie spersonalizowanych zestawień oraz raportów przekrojowych.
To wszystko sprawi, że zyskasz kontrolę nad swoją organizacją. Równoległe żonglowanie wieloma procesami, oszczędzi czas oraz nakład pracy. Na dodatek możesz optymalizować do momentu, aż będziesz zadowolony z rezultatów.
Potwierdzaj i podpisuj elektronicznie
Rozwój rynku nowoczesnych narzędzi dla biznesu, umożliwia nam zatwierdzanie lub podpisywanie umów na odległość. Przewaga tych technologii nad tradycyjnym zawieraniem umów, polega chociażby na zapewnieniu wyższego poziomu bezpieczeństwa.
Rozważ zmianę fizycznego podpisu na rzecz jego elektronicznego odpowiednika. Proponujemy klientom alternatywy dla podpisu tradycyjnego, ponieważ LOGITO obsługuje:
- Podpisy elektroniczne kwalifikowane oraz niekwalifikowane (metody eAI dyrektywy UE).
Nie ma znaczenia, czy Twoim celem jest złożenie podpisu na dokumencie prawnym, czy oświadczenie woli dotyczącej kwestii organizacji działań przedsiębiorstwa. Implementacja rozwiązań IT w tym zakresie umożliwia nawiązanie oficjalnej współpracy pomiędzy partnerami w skali światowej.
- Różne formy e-podpisu od takich usługodawców jak m.in. DocuSign, Autenti oraz Szafir.
Wolność wyboru sposobu podpisywania czy akceptowania warunków współpracy, daje nam również wielu dostawców usług IT. Podpisy elektroniczne nie muszą być oficjalnymi rozwiązaniami abonamentowymi 1:1 do użytku wewnątrz organizacji oraz z kontrahentami. Powinny być natomiast zawsze uzasadnione kosztowo oraz adekwatne do potrzeb organizacji. Nie wszystkie osoby w organizacji potrzebują podpisu elektronicznego (zakupionego w modelu SAS z licencją per user), aby wykonywać swoją codzienną pracę. Akceptowanie zamówień czy faktur nie powinno generować dodatkowych kosztów, stąd standardowy podpis elektroniczny warto zastąpić na rzecz akceptacji polegającej na uwierzytelnianiu e-mail lub sms. Ta metoda podpisywania sprawdza się w większości sytuacji biznesowych, czy zwyczajnie wewnątrz organizacji. Na ogół jest również wystarczającym fundamentem współpracy każdej strony.
- Profil zaufany ePUAP dla administracji (jedna z usług sieciowych dyrektywy UE eAIDS).
Alternatywa dla podpisu, ale i autoryzowany punkt odbioru i wysyłki oficjalnej dokumentacji kierowanej do obywateli. Na ten moment dostępność integracji z platformą LOGITO DMS jest możliwa tylko dla jednostek administracyjnych oraz podmiotów publicznych.
Podczas implementacji LOGITO DMS oraz modułu Zarządzania umowami, skrupulatnie zdefiniujemy Twoje potrzeby w zakresie wyboru dopasowanego rozwiązania do potrzeb Twojej organizacji. Ponadto przeanalizujemy dla Ciebie również proces podpisywania umów tak, aby odpowiadał praktykom oraz wewnętrznym procesom organizacji, ale i bezpieczeństwu danych.
Wprowadzenie narzędzi wspomagających zarządzanie umowami daje Ci również szansę na: