Automatyzacja i usprawnienie e-Doręczeń
Docelowo wszystkie urzędy, firmy oraz osoby wykonujące zawody zaufania publicznego będą zobowiązane do posiadania adresu do e-Doręczeń i korzystania z tego systemu w oficjalnej korespondencji.
![edoreczenia logito.webp [14.50 KB]](https://www.logito.pl/storage/image/core_files/2025/3/10/ff1e1e88a33576c7b1cd508b08b15737/webp/logito/preview/edoreczenia%20logito.webp)
e-Doręczenia - czym są i jak to działa?
Za pomocą e-Doręczeń możesz wysyłać i odbierać dokumenty online, mając pewność, że trafią do właściwego odbiorcy. Każda wiadomość jest odpowiednio zabezpieczona, dzięki czemu masz pewność co do tożsamości nadawcy i odbiorcy. Dodatkowo system umożliwia pobranie prawnie ważnych dowodów nadania i odbioru dokumentów. Stopniowo e-Doręczenia staną się standardowym kanałem komunikacji między obywatelami, firmami i administracją publiczną.
E-Doręczenia dzielą się na 2 rodzaje- przesyłka rejestrowanego doręczenia elektronicznego (PURDE) oraz przesyłka hybrydowa (PUH) dla odbiorców, którzy nie posiadają skrzynki e-Doręczeń. W wypadku PUH dokument jest wysyłany elektronicznie przez system e-Doręczeń, a jeśli odbiorca nie ma konta, Poczta Polska drukuje pismo i doręcza je w tradycyjny sposób.
e-Doręczenia od kiedy i kogo obowiązują?
Z e-Doręczeń będą korzystać zarówno obywatele, którzy chcą odbierać listy polecone z urzędów przez internet, jak i firmy oraz instytucje publiczne. Dla obywateli usługa jest dobrowolna, natomiast dla wielu podmiotów stanie się obowiązkowa.
Kluczowe terminy wdrożenia e-Doręczeń
Podmioty publiczne – muszą posiadać adres do e-Doręczeń od 1 stycznia 2025 roku, jednak nowe przepisy dają im czas na dostosowanie się do wymogów i płynne przejście na nowoczesny system komunikacji do końca 2025 roku. W tym czasie podmioty publiczne mogą jeszcze korzystać z tradycyjnych form doręczania (np. ePUAP, poczta).
Firmy rejestrowane w KRS – muszą mieć adres do e-Doręczeń od 1 kwietnia 2025 roku.
Firmy rejestrowane w CEIDG – muszą mieć adres do e-Doręczeń od 1 stycznia 2025 roku.
Nowe firmy – przedsiębiorcy rejestrujący działalność od 1 stycznia 2025 roku (zarówno w CEIDG, jak i KRS) muszą zakładać adres e-Doręczeń już w momencie rejestracji.
Zawody zaufania publicznego – osoby wykonujące te zawody (np. notariusze, adwokaci) muszą korzystać z e-Doręczeń od 1 stycznia 2025 roku.
Jak założyć skrzynkę e-Doręczeń?
Aby korzystać z e-Doręczeń, potrzebujesz adresu do doręczeń elektronicznych (ADE). Oto jak go założyć krok po kroku:
Złóż wniosek online – możesz to zrobić na stronie GOV.pl. Wniosek muszą podpisać elektronicznie osoby uprawnione do jego złożenia.
Oczekuj na indywidualny adres skrzynki eDoręczeń – Adres zostanie wpisany do BAE (Bazy Adresów Elektronicznych) – dzieje się to automatycznie.
3
Aktywuj swój adres ADE – po jego utworzeniu otrzymasz e-mail z instrukcją aktywacji.
Uzyskaj dostęp do darmowej skrzynki e-Doręczeń – po aktywacji możesz wysyłać i odbierać korespondencję elektroniczną.
Założenie adresu ADE jest bezpłatne. Jedyna opłata (17 zł) dotyczy sytuacji, gdy wniosek składa pełnomocnik lub prokurent – jest to opłata skarbowa za pełnomocnictwo.
e-Doręczenia + LOGITO = pełna automatyzacja obiegu pism
![edoreczenia logito 2.webp [17.63 KB]](https://www.logito.pl/storage/image/core_files/2025/3/10/dd82892292f9163778b47c9c69b0e3a7/webp/logito/preview/edoreczenia%20logito%202.webp)
Po pobraniu pisma z systemu e-Doręczeń do LOGITO możemy stworzyć dla niego dowolny obieg (workflow). Dzięki temu konkretne pismo jest np. od razu przekazywane z systemu e-Doręczeń do właściwej osoby w firmie, a termin jego dostarczenia zostanie zachowany. Dokumenty mogą być też od razu zapisane w elektronicznym archiwum. Powiadomienia email do wskazanych pracowników przypomną o terminie realizacji dalszych kroków związanych z dokumentem. Jest to więc wielka oszczędność czasu, papieru i … stresu!
Oszczędzaj czas, automatyzuj procesy i wysyłaj dokumenty błyskawicznie!
Skontaktuj się z nami, aby wdrożyć inteligentne zarządzanie pismami w Twojej organizacji.
Umów się na konsultację
Wysyłka pism z e-Doręczeń do LOGITO
Wszystkie wiadomości trafiające na Twoją skrzynkę e-Doręczeń są natychmiast przekazywane do LOGITO. Dokumenty, załączniki oraz kluczowe dane (nadawca, temat, data) zapisują się automatycznie jako dodatkowe informacje powiązane z konkretnym pismem. LOGITO tworzy dedykowaną skrzynkę odbiorczą, dzięki której od razu odnajdziesz potrzebne dokumenty i przypiszesz je do spraw. W taki sposób pismo jest od razu wprowadzone do systemu, posiada przypisane dane i zostaje zarchiwizowane.
Jeśli nie masz adresu ADE nadawcy, LOGITO automatycznie go znajdzie na podstawie np. NIP-u i przypisze do wskazanej osoby. Nie musisz kopiować danych z systemu e-Doręczeń. Nadawca pisma może być od razu zapisany jako nowy kontakt w LOGITO
Dalszy obieg pisma (akceptacje, podpisy, dalsza wysyłka, archiwizacja) zależy już tylko od Ciebie. Łatwo zbudujesz dalsze, zautomatyzowane kroki obiegu dokumentu za pomocą funkcji tworzenia workflow.
Wysyłka pism z LOGITO do e-Doręczeń
W LOGITO użytkownik może w łatwy sposób wgrać dokument do wysyłki. W kolejnym kroku wystarczy, że wypełnimy dane o przesyłce w automatycznym formularzu. Pismo zostaje wysyłane bezpośrednio z naszej platformy do systemu e-Doręczeń, gdzie jego status zmienia się zgodnie z postępem doręczenia (wysłane, w doręczeniu, doręczone).
W sytuacji, gdy odbiorca nie posiada skrzynki e-Doręczeń, można skorzystać z przesyłki hybrydowej PUH. W takim przypadku użytkownik wybiera w LOGITO z gotowej listy odpowiednie parametry przesyłki (typ, wskazówki do wydruku, rodzaj dokumentu). LOGITO przekazuje elektroniczny dokument do Poczty Polskiej. Poczta drukuje pismo i dostarcza je w wersji papierowej do adresata.
E-Doręczenia w LOGITO – funkcje i korzyści
Wyszukiwanie nadawcy w LOGITO poprzez dane (adres, numer KRS, nazwa firmy)
- Szybsza identyfikacja, wysyłka i klasyfikacja korespondencji
- Redukcja błędów przy ręcznym wprowadzaniu danych
- Szybszy dostęp do historii komunikacji
Wielu pracowników ma dostęp do skrzynki w LOGITO, podczas gdy w e-Doręczeniach tylko wskazana osoba
- Eliminacja wąskich gardeł – możliwość obsługi pism przez zespół, a nie pojedynczą osobę
- Zwiększenie ciągłości pracy i eliminacja problemu przypisywania odpowiedzialności
Sprawne opisywanie pism poprzez tagi, komentarze, daty, opis i rodzaj przesyłki
- Łatwiejsze wyszukiwanie i segregowanie dokumentów
- Usprawniona kontrola nad statusem i historią pism
Aktualizacja informacji o nowych pismach z systemu e-Doręczeń co 2 minuty
- Szybsza reakcja na nową korespondencję, co minimalizuje ryzyko opóźnień
- Automatyzacja procesu monitorowania nowych pism
- Redukcja pracy ręcznej związanej z częstym sprawdzaniem skrzynki e-Doręczeń
Powiadomienia mailowe o nowym piśmie bądź konieczności realizacji zadania z nim związanego
- Błyskawiczna informacja dla odpowiednich osób o konieczności podjęcia działań
- Mniejsze ryzyko przeoczenia istotnej korespondencji
- Lepsza organizacja pracy i priorytetyzacja zadań
Możliwość tworzenia osobnych scenariuszy workflow dla pism
- Automatyzacja procesu obiegu dokumentów zgodnie z procedurami firmy
- Skrócenie czasu realizacji spraw i poprawa efektywności pracy
- Możliwość dostosowania procesów do specyfiki różnych typów korespondencji
Podgląd pisma w LOGITO
- Szybszy dostęp do treści dokumentów bez konieczności pobierania plików
- Większe bezpieczeństwo – ograniczenie ryzyka pobrania niebezpiecznych plików
- Poprawa komfortu użytkowników i oszczędność czasu